Aportes de la intervención del trabajo social para evitar la deserción escolar desde las experiencias de los profesionales durante la emergencia sociosanitaria en la provincia de Concepción, Chile.

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Concepción.

Abstract

Education in Chile is positioned as one of the fundamental rights for children and adolescents in our country, where the State must ensure the comprehensive welfare of each of the students. In order to guarantee this right, it has been legislated the obligatory nature of twelve years of school education, culminating the educational cycle at the end of high school. However, one of the social problems that has remained over time is school dropout, understood as the "interruption of the school trajectory." (Eyzaguirre, Le Foulon and Salvatierra, 2020). Along with this, an aggravation of this situation was projected as a result of the socio-health scenario by Covid-19 that much of the world is experiencing, and where Chile has not been exempted. Considering, in addition, the multiple social, environmental and personal factors associated with the phenomenon. Ecker, Lyster and Niileksela, (2016), Dussaillant (2017) and Sánchez, (2018) propose that various actors in the school environment become involved in proposing solutions to this problem. It is here where Social Work lends special relevance, positioning itself as an educational agent directly involved with the phenomenon, where professional intervention becomes, in part, decisive in the reversal of these cases, seeking to generate mechanisms and actions aimed at enhancing the emotional, social and intellectual well-being of each student, and within the expectations of professional practice it is expected that guidelines for school retention are established.(González and Pérez, 2006) In relation to the previous paragraphs, the present research has sought to know and analyze the intervention of Social Work aimed at preventing school dropout in student retention programs, within public secondary schools in the context of pandemic. This, from a qualitative phenomenographic methodological design, by means of semi-structured interviews to reveal the professional experiences lived by the social workers themselves, which were subsequently subjected to a content analysis method in order to present the detailed findings of this study. In which it was possible to show how essential the commitment of the professionals is when carrying out a social intervention and their capacity for adaptability in the face of such adverse scenarios as the social and health crisis caused by covid-19, where there were no precedents for action.
La educación en Chile se posiciona como uno de los derechos fundamentales para los niños, niñas y adolescentes de nuestro país, en donde, el Estado debe velar por el bienestar integral de cada uno de los estudiantes. Para garantizar este derecho, se ha legislado la obligatoriedad de doce años de formación escolar, culminando el ciclo educativo al finalizar la secundaria. Sin embargo, uno de los problemas sociales que ha permanecido a través del tiempo es la deserción escolar, entendida como la “interrupción de la trayectoria escolar.” (Eyzaguirre, Le Foulon y Salvatierra, 2020). Junto a ello, se proyectó un agravamiento de esta situación producto del escenario sociosanitario por Covid-19 que se encuentra viviendo gran parte del mundo, y dónde Chile no ha quedado exento. Considerando, además, los múltiples factores sociales, ambientales y personales asociados al fenómeno. Ecker, Lyster y Niileksela, (2016), Dussaillant (2017) y Sánchez, (2018) proponen que diversos actores del ámbito escolar se involucren en plantear soluciones ante tal problemática. Es aquí donde el Trabajo Social presta especial relevancia, posicionándose como un agente educativo directamente involucrado con el fenómeno, en donde la intervención profesional se torna, en parte, decisiva en la reversión de estos casos, buscando generar mecanismos y acciones orientadas a potenciar el bienestar emocional, social e intelectual de cada estudiante, y dentro de las expectativas del ejercicio profesional se espera que se establezcan pautas para la retención escolar. (González y Pérez, 2006) En relación con los párrafos anteriores, la presente investigación ha buscado conocer y analizar la intervención del Trabajo Social dirigida a evitar la deserción escolar en programas de retención estudiantil, dentro de establecimientos escolares secundarios públicos en contexto de pandemia. Esto, a partir de un diseño metodológico cualitativo fenomenográfico, mediante la realización de entrevistas semiestructuradas para develar las experiencias profesionales vivenciadas por los/as propios/as trabajadores/as sociales, las que posteriormente fueron sometidas a un método de análisis de contenido con el fin de presentar los hallazgos detallados de este estudio. En donde se pudo evidenciar lo imprescindible que se torna el compromiso que presentan los profesionales al momento de realizar una intervención social y la capacidad de adaptabilidad frente a escenarios tan adversos como lo fue la crisis sociosanitaria por covid-19 donde no había precedentes de acción.

Description

Tesis para optar al Grado de Magister en Trabajo Social y Políticas Sociales.

Keywords

Citation

URI

Collections