Propuesta didáctica de lectoescritura para estudiantes de inglés como tercera lengua en un contexto intercultural.
Loading...
Date
2024
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Concepción
Abstract
El presente estudio tiene como objetivo desarrollar una propuesta de unidad didáctica orientada a la enseñanza de la lectoescritura en inglés, fundamentada en resultados empíricos sobre la sensibilidad intercultural y las competencias en lectoescritura en inglés de un grupo de 38 estudiantes, pertenecientes a una comunidad pewenche. La investigación se llevó a cabo en un liceo intercultural bilingüe ubicado en Ralco, Alto Biobío. La metodología utilizada se sustenta en un diseño cuantitativo de carácter exploratorio y descriptivo. Para la recolección de datos, se utilizaron tres instrumentos: una prueba de nivelación de inglés destinada a evaluar competencias en lectoescritura, una prueba de sensibilidad intercultural y una prueba de lectoescritura en español. Los hallazgos muestran un bajo desempeño en lectoescritura en inglés y español, evidenciado en dificultades en vocabulario, ortografía y comprensión. Además, se observó la influencia de la identidad cultural en el proceso de aprendizaje del inglés, lo cual refleja la necesidad de estrategias pedagógicas contextualizadas que promuevan la inclusión y la equidad en contextos interculturales. Este estudio busca contribuir a la práctica docente mediante la elaboración de una propuesta didáctica de lectoescritura en inglés que responda a las particularidades de los estudiantes de comunidades interculturales.
This study aims to develop a didactic unit proposal for teaching literacy in English, grounded in empirical findings on intercultural sensitivity and English literacy skills of a group of 38 students from a Pewenche community. The research was conducted at a bilingual intercultural high school located in Ralco, Alto Biobío. The methodology employed follows a quantitative design of an exploratory and descriptive nature. Three instruments were used for data collection: an English placement test to assess literacy skills, an intercultural sensitivity test, and a Spanish literacy test. The findings reveal low performance in English and Spanish literacy, evidenced by vocabulary, spelling, and comprehension difficulties. Additionally, the influence of cultural identity on the process of learning English was observed, highlighting the need for context-specific pedagogical strategies that foster inclusion and equity in intercultural settings. This study seeks to contribute to teaching practices by developing an English literacy didactic proposal that addresses students' particular needs in intercultural communities.
This study aims to develop a didactic unit proposal for teaching literacy in English, grounded in empirical findings on intercultural sensitivity and English literacy skills of a group of 38 students from a Pewenche community. The research was conducted at a bilingual intercultural high school located in Ralco, Alto Biobío. The methodology employed follows a quantitative design of an exploratory and descriptive nature. Three instruments were used for data collection: an English placement test to assess literacy skills, an intercultural sensitivity test, and a Spanish literacy test. The findings reveal low performance in English and Spanish literacy, evidenced by vocabulary, spelling, and comprehension difficulties. Additionally, the influence of cultural identity on the process of learning English was observed, highlighting the need for context-specific pedagogical strategies that foster inclusion and equity in intercultural settings. This study seeks to contribute to teaching practices by developing an English literacy didactic proposal that addresses students' particular needs in intercultural communities.
Description
Tesis presentada para optar al título de Profesor de inglés
Tesis presentada para optar al título Profesor en Educación Diferencial con Mención en Discapacidad Intelectual
Tesis presentada para optar al título Profesor en Educación Diferencial con Mención en Discapacidad Intelectual